VIRGINIE PIERRE

Née en 1968. Vit et travaille à Liège, Belgique.

I continuously wonder about the narrow-mindedness and imprisonment of human thought, and the nonsensical mistakes repeated throughout the history of humanity. I have chosen Contemporary Art and Travelling as my ‘weapons’ in order to provoke questioning. However, I am flexible and open to adapt my project – it is a ‘work-in-progress’. I do not have much chance of saving the world, but at least I dare to try !



OUI ou NON

À ma connaissance, Virginie Pierre ne s'est jamais présentée comme une artiste ou une plasticienne, tout au plus, il y a un certain nombre d'années, a-t-elle accepté le terme de jeune créatrice et développé un savoir-faire rapidement reconnu dans le milieu professionnel, une trajectoire fulgurante, dans une autre mode, un autre mode d'expression.

Un savoir-faire ne lui suffisait pas.

Un immense désir de comprendre, et de Savoir, l'a portée et emportée à tenter de découvrir, physiquement et intellectuellement ces sociétés des Femmes et des Hommes investis dans l'élargissement de leur conscience et de leurs perceptions. Son travail plastique se situerait-il auprès des marges de ce que l'on qualifie habituellement sous le terme d'Art ? Oui et non, serait la réponse évidente à la première question posée dans cette approche d'une démarche complexe et paradoxalement directe.

Directe parce qu'elle s'adresse spontanément, sans détour, aux acteurs du contexte social et culturel dans lequel le travail est présenté, et que ceux-là, ne devraient pas avoir trop de mal à comprendre, s'ils sont intègres et honnêtes.

Complexe, parce qu'elle y intègre un grand nombre de données relevant, en outre, de l'histoire, de la sociologie, des religions, de la sémantique... qui déterminent des comportements, des usages ou des règles parfois contraignantes. L'oeuvre ou la proposition plastique qui en découle alors, peut se percevoir comme la métaphore poétique sensible ou parfois cruelle d'une situation caractéristique des rôles imposés, notamment aux femmes.

Oui est la réponse, quand elle est libre et portée par son libre arbitre.

Non est la réponse, quand on veut l'obliger à endosser un costume taillé sur mesure par ceux-là même qui l'ont toujours contrainte à maintenir cette vigilance qui la caractérise face à toute posture artificielle ou humiliante.

Ici s'opère une relecture des règles du savoir-vivre et des règles de l'Art.

Michel Leonardi




YES or NO

To my knowledge, Virginie Pierre has never thought of herself as an ‘artist’ or sculptor. A good few years ago she agreed to describe herself as a young creator at the very most and developed a ‘know how’ that was quickly recognised in professional circles; a brilliant career and her own style; another form of expression.

But mere technique was not enough for her. An all-encompassing desire to understand and acquire knowledge inspired her to explore, both physically and intellectually, those societies of women and men dedicated to broadening and deepening their consciousness and perceptions. Does her plastic art fall within the definition of that which we generally term as Art ? Yes and no, would be the obvious answer to this question regarding her approach which is both complex and paradoxically direct.

Direct, because she speaks spontaneously, without beating about the bush, to the audience in the social and cultural context in which the ‘work of art’ is presented, who should be able to easily understand her message, if they have any sense of integrity and are honest.

Complex, because she integrates into her art a great number of relevant snippets of information, - history, sociology, religion, semantics... that determine behaviour, usage or rules which are sometimes restrictive. Her art or sculpture that is achieved as a result, can be seen as a sensitive and sometimes cruel, poetic metaphor of a typical situation in which roles are imposed, especially on women.

Yes is the answer when she is free and able to follow her own judgement.

No is the answer, when she is made to fit the mould by those very people who have always pressured her into conforming and keeping up her guard when faced with superficial or humiliating situations.

Here is a re-reading of the rules of 'Etiquette' and the 'Rules of Art'.

Michel Leonardi




      




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